Curiozități

Zippo, focul care nu se stinge

Zippo e un brand arhicunoscut, cu o istorie lungă și interesantă. Aflați cum și în ce circumstanțe acest brand a devenit atât de popular.

1. Toate brichetele Zippo sunt produse de către cei 620 de muncitori ai companiei Zippo Manufacturing Company, în orășelul Bradford, statul Pennsylvania, SUA. Anume aici, cu 80 de ani în urmă, a fost produsă prima brichetă Zippo.

Fabrica Zippo

2. Compania a fost fondată de către George G. Blaisdell în anul 1932. Idea de creare a unei brichete pe bază de benzină, care nu poate fi stinsă de vânt, a fost împrumutată de la compania austriacă IMCO. Producerea brichetelor Zippo rămâne și astăzi o afacere de familie, necătând la zecile de propuneri de vânzare a afacerii, pe care le primește anual administrația companiei.
3. Blaisdell vroia să-și numească bricheta Zipper, dar această denumire era deja înregistrată de către un producător de fermoare, devenite populare la acea vreme. George s-a mai gândit puțin și a alcătuit o denumire asemănătoare — Zippo.
4. Pentru toate brichetele sale, Zippo oferă garanție pe viață. Ce nu s-ar întâmpla cu bricheta, aceasta poate fi trimisă din cont propriu la fabrica din Bradford, iar înapoi posesorul va primi gratuit o brichetă nouă. Garanția nu se răsfrânge asupra finisajului exterior.

zippo-garantie-pe-viata

5. Vânzările brichetelor Zippo, în general, rar sunt afectate de către creșterea sau descreșterea numărului de fumători la nivel mondial. Foarte multe persoane cumpără aceste brichete, doar pentru a fi în posesia unei brichete Zippo. Necătând la acest lucru, volumul de producție a început să scadă la începutul anilor ‘2010.

zippo-publicitate

6. Fabrica Zippo produce în mediu zilnic 60’000 de brichete.
zippo-navy
7. Fiecare corabie militară americană își are propriul design de brichetă Zippo, elaborat de către companie.
8. Clicurile ritmice prezente în piesa lui Sting „It’s Probably Me” reprezintă sunetele brichetei Zippo — închiderea capacului, deschiderea capacului, producerea scânteii, închiderea, deschiderea. Se spune că Eric Clapton, atunci când alcătuia împreună cu Sting piesa pentru filmul „Armă mortală 3” (Lethal weapon, film din 1992, cu Mel Gibson în rol principal), nu putea nicicum să alcătuiască melodia și se juca cu bricheta sa de marca Zippo. Bricheta s-a transformat în instrument muzical în mânile lui Clapton, iar clicurile brichetei l-au inspirat să alcătuiască melodia și chiar să le folosească în versiunea finală a piesei.

9. Sunetul caracteristic produs la deschiderea și închiderea capacului brichetei este patentat.
10. Toate brichetele de serie sunt fabricate din alamă, fiind de culoare galbenă. Culoarea metalică este obținută în urma procesului de galvanizare.
11. Compania a fost nevoită să introducă două modificări esențiale în timpul celui De-al Doilea Război Mondial: una în procesul de producere, alta în politica de vânzări. Cuprul și zincul (din care este produsă alama), folosite la producerea brichetelor, erau și componentele principale ale armamentului destinat frontului. Din această cauză, brichetele au început să fie fabricate din oțel, iar pentru ca acestea să nu ruginească, brichetele au început să fie vopsite în negru. Culoarea neagră era potrivită pentru soldați; acestea nu demascau soldații americani, fapt ce a generat o cerere sporită de brichete din partea frontului. Din această cauză, brichetele au încetat să mai fie vândute civililor în timpul războiului, producția fiind destinată în exclusivitate armatei americane. Zippo, alături de Jeep, Lucky Strike, a devenit simbol al armatei americane, fiecare soldat dorindu-și propriul Zippo.

zippo-marca-americana

12. Pe lângă brichetele obișnuite, acestea mai erau fabricate din aur și platină, erau acoperite cu cristale și briliante. Cea mai scumpă brichetă vândută vreodată a fost cea vândută în 2006 cu 6,81 milioane de dolari. Această brichetă era deosebită prin faptul că în ea era ascuns un pistol cu șase gloanțe de calibrul 6 mm.
13. Cea mai mare sumă plătită pentru o brichetă de serie e de 37’000 de dolari. Aceasta a fost produsă în 1933 și a fost pusă la licitație de către compania Zippo Manufacturing Company în 2007.
14. Sunt cunoscute cinci cazuri documentate în care o brichetă Zippo a salvat viața stăpânului său. Primul caz se referă la soldatul Klinger, care în urma unei lupte din 1944 a descoperit că în corpul brichetei sale s-a oprit un glonte.
15. În toate filmele cu Bruce Willis, în care eroul său folosește o brichetă, această brichetă e de marca Zippo.

16. În urma unui experiment petrecut în 1979, au fost aprinse 200 de brichete Zippo și a fost testată viteza maximală a vântului la care poate rezista flacăra brichetei. S-a stabilit că o brichetă poate „rezista” la o viteză maximă de 14,2 m/s.
zippo-hand-warmer-black
17. În anii ‘2000, din cauza luptei mondiale contra tutunului, Zippo a hotărât să diversifice asortimentul. A fost creat un parfum de firmă, o serie de ceasuri, un încălzitor pentru mâni. Ultimul produs e unul unic, atât prin design, cât și prin eficiența sa. Zippo Hand Warmer se umple cu benzină, se aprinde fitilul, capacul se închide, iar fitilul continuă să mocnească. Încălzitorul va fi fierbinte timp de câteva ore.
zippo-blu
18. Un alt produs important inventat în anii ‘2000 se numește Zippo BLU, o brichetă care funcționează pe bază de butan lichefiat. Acest produs a apărut datorită cererilor insistente ale fumătorilor de trabucuri și pipe. Acești fumători se plângeau pe faptul că brichetele clasice Zippo lasă un gust de benzină în tutun, în timpul aprinderii. Zippo Blue, ca și brichetele clasice, rezistă la vânt.
19. Syd Barrett, unul dintre fondatorii formației Pink Floyd, considerat a fi unul din pionerii curentului de muzică psihedelic folk, folosea bricheta Zippo pentru a face slide-uri pe chitara sa.
20. Zippo produce an de an serii de brichete dedicate anumitor personalități notorii, sportului, mărcilor de automobile și de alcool. Cea mai populară serie de acest fel au fost brichetele cu imaginile lui Elvis Presley.
21. Pe brichetă sunt gravate anul și luna producerii brichetei. Principiile de datare și codare a producției s-au schimbat de multe ori de-a lungul timpului.
22. Pe zippo.com se poate de dat comandă de brichete cu o imagine dorită. Vizitatorul își poate alege designul brichetei, încarcă imaginea dorită. Bricheta va avea un preț final de 30—50 de dolari.

zippo-customize

23. Zippo vrea să producă și propria linie de îmbrăcăminte. Mărci ca Marlboro, Harley-Davidson și Victorinox au putut să-și îmbunătățească situația financiară, dar și să devină mai populare datorită propriilor linii de haine, parfumuri.
24. Zippo salvează Olimpiada

zippo-salveaza-olimpiada

În 2014, la inaugurarea jocurilor olimpice de iarnă din Soci, focul olimpic pe care îl ducea unul din sportivi s-a stins. Unul din colaboratorii de securitate nu a ezitat și a reaprins torța olimpică cu ajutorul propriei brichete Zippo. Incidentul a avut loc pe 6 octombrie, imediat după ce președintele Federației Ruse Vladimir Putin a aprins focul olimpic în Piața Roșie.

Zippo a folosit acest moment în promovarea proprie. În noaptea de pe 7 pe 8 octombrie, producătorul de brichete a plasat pe pagina sa de Facebook un cadru din translația video și a început activ să promoveze eticheta #ZippoSavesOlympics.

Mai târziu, la cererea Comitetului Olimpic rus, Zippo a șters imaginea de pe Facebook.

25. În iunie 2012, la 80 de ani de la producerea primei brichete, a fost produsă cea de-a 500’000’000-a brichetă Zippo.

Lăsați un comentariu