A fi productiv înseamnă a lucra eficient, a folosi timpul alocat în așa măsură, încât să îți rămână timp și pentru alte activități. Mai jos sunt câteva zeci de sfaturi, care te vor ajuta să fii mai productiv și să reușești mai multe lucruri.
1. Începe!
Una din problemele ce ne fac mai puțin productivi este faptul că creăm probleme inexistente: ba creionul nu e destul de ascuțit, ba lumina nu cade cum trebuie, dar nu ne apucăm de lucru. Lăsați baltă scuzele și apucați-vă de lucru.
2. Normează lucrul
Poți face un proiect mare mai repede, dacă împarți proiectul în mai multe etape, te concentrezi și devii productiv.
3. Fii indisponibil atunci când ești productiv
Atunci când lucrul merge strună, „izolează-te” de lumea înconjurătoare. Nu-i lăsa pe cei din jur să te sustragă și să-ți fure timpul prețios.
4. Lasă tânguielile, apucă-te de lucru
Proiectul poate fi complicat, timp pentru a-l îndeplini puțin, dar dacă mai și pierzi timpul în tânguieli, ai mai puține șanse să duci la bun sfârșit lucrul. Concentrează-te și lucrează.
5. Lasă perfecțiunea pentru sfârșit
Fă lucrul la timp. Dacă scopul primordial e ca lucrurile să fie perfecte, poți să nu reușești să finisezi lucrurile la timp. Întâi fă lucrul de bază, apoi gândește-te cum îl poți optimiza sau perfecționa.
6. Fă o pauză de 20 de minute la fiecare 1,5 ore
Statisticile promit o creștere de productivitate de 16%.
7. Fă o pauză rezonabilă
O pauză de 10 ore îți va îmbunătăți productivitatea cu 8%.
8. Secretul celor mai buni lucrători
Ei împart lucrul în sesiuni a câte 90 de minute și lucrează nu mai mult de 4 ore pe zi.
9. Organizează-ți spațiul de lucru
Ascunde lucrurile de prisos, oprește notificările. Iar iluminarea naturală te va face mai fericit și mai productiv.
10. Fă o pauză de somn
Dacă timpul și locul de muncă îți permite, poți dormi 10—30 de minute la amiază. Un somn scurt te poate alimenta cu energie și poate să-ți ridice dispoziția și productivitatea.
11. Meditează
Dacă vrei să devii mai concentrat și să-ți antrenezi memoria, caută niște practici de meditație.
12. Trezește-te de dimineață
Statisticile ne spun că cei mai buni manageri se scoală până la ora 6. Poți să nu crezi statisticile, dar trezirea de dimineață oferă bonusuri: liniște, timp suplimentar înainte de lucru pentru a face gimnastică, yoga, pentru a te juca cu copiii și multe altele.
13. Fii offline
Rețelele sociale, poșta electronică, chaturile sunt ucigași ai productivității.
14. Folosește o listă de sarcini
În așa fel nu vei uita ce ai de făcut și vei ști ce trebuie să faci mai departe.
15. Planifică săptămâna de lucru
Pe lângă activitățile de lucru, poți planifica activități recreative, poți seta prioritățile, poți chiar să-ți planifici o zi liberă.
16. Apucă-te de lucru cu entusiazm
Nu are rost să te apuci de lucru, doar pentru că e lucru și oricum trebuie să-l faci. Generează-ți un interes, încearcă să-ți închipui ce vei avea din lucru. Bani? E bine. Satisfacție, experiență? Încă mai bine.
17. Începe lucrul cu cea mai neplăcută sarcină
Începe lucrul cu cele mai neplăcute sarcini atunci când ești plin de energie, spre sfârșit sarcinile mai interesante le vei putea face cu mai puțină energie.
18. Dacă e posibil, lucrează 1 zi de acasă în timpul săptămânii
Schimbă anturajul, lucrează de acolo de unde se lucrează mai în bine.
19. Spune „NU”
Dacă ai un plan de lucru bine pus la punct și nu ai timp, nu permite altora să ți-l fure.
20. Transformă sarcinile importante în sarcini uzuale
Nu fi stresat din cauza că sarcinile sunt foarte importante, atârnă-te față de ea, ca și față de o sarcină comună.
21. Deleagă sarcinile
Încearcă să scapi de stereotipul „Acest lucru îl pot face doar eu”. Sarcinile mai ușoare le poți da altcuiva, iar tu vei câștiga mai mult timp liber sau te vei putea ocupa de sarcini mai interesante sau mai importante.
22. Împarte sarcinile mari în segmente
Deseori ne este greu să îndeplinim o sarcină, pentru că e prea mare și tot găsim scuze pentru a o muta de pe o zi pe alta. Dar dacă împărțim această sarcină în sarcini mai mici, o putem face mai ușor.
23. O altă metodă de a termina lucrul
Dacă faci lucrul lent, posibil că ar trebui să încetezi și să te duci să te culci.
24. Nu exagera
Alege calitatea, în loc de cantitate. Apreciază corect de cât timp ai nevoie pentru a îndeplini o anumită sarcină. Nu lucra peste măsură; cu timpul vei începe să obosești, să nu reușești și vei avea nevoie de mai mult timp pentru recuperarea energiei.
25. Găsește timp pentru a nu face nimic
Nu e neapărat să faci tot timpul ceva. Găsește timp pentru a sta lungit, așezat, fără gânduri sau scopuri anume. Cronometrează timpul, nu te lăsa „furat”, dacă pierzi măsura timpului.
26. Folosește instrumente de ajutor
La calculator folosește instrumentele necasare pentru a economisi timpul și pentru a fi mai productiv (liste de sarcini, scenarii de automatizare, aplicații ce cronometrează timpul). Pentru offline folosește tabla de scris, un blocnotes, hârtiuțe care se lipesc.
27. Cumpără un ceas cu deșteptător
Folosește ceasul cu deșteptător (în loc de cel de pe telefon) pentru cronometrarea sarcinilor importante. Deșteptătorul de pe telefon te poate sustrage.
28. Evidențiază sarcinile mici
Deseori este nevoie de doar de câteva minute, pentru a îndeplini o sarcină sau alta. Alege-le pe ele, atunci când vrei ca lista de sarcini să se scurteze considerabil, dar și să faci loc pentru sarcinile mai complicate.
29. Lucrează acolo unde te simți comod
Încearcă să fii flexibil și să schimbi spațiile de lucru. Lucrează acolo, unde poți îndeplini sarcinile mai repede.
30. Lucrează câte 15—25 de minute fără întrerupere, înainte de a face o pauză
Poți alege tehnica Pomodoro, care are 5 pași și principii de bază:
- Alege sarcina pe care vrei să o îndeplinești.
- Setează deșteptătorul la un anumit timp (tradițional, 25 de minute).
- Lucrează asupra sarcinii până la terminarea timpului
- Ia o pauză mică de 3—5 minute.
- După 4 sesiuni de lucru, ia o pauză mai îndelungată (de 15—30 de minute).
31. Mănâncă bine
Mănâncă bine de dimineață, mai puțin la prânz. Dejunul te va energiza, vei avea destul puteri pentru a lucra până la prânz. Mănâncă la prânz mai puțin decât ai mâncat la dejun, ca să nu fii furat de somn și să poți fi în stare să lucrezi productiv până seara.
32. Tot timpul scurtează lista de sarcini
Elimină sarcinile care nu sunt foarte importante, fă întâi sarcinile care îți pot fura doar câteva minute, pentru a fi îndeplinite. De asemenea, scapă de întâlnirile și evenimentele nedorite.