Sunt multe probleme, cu care se isprăvesc de minune copiii, dar maturii (părinții) pot pierde ore întregi, căutând anumite legități pentru aceste probleme și să nu le rezolve în final. Uneori totul e mult mai simplu, trebuie doar să ne uităm cu „alți ochi” la aceste probleme „copilărești”.
Încercați să rezolvați aceste probleme și scrieți în comentarii (cinstit!) câte din ele ați putut să le rezolvați.
Problema cu numărul de parcare
Problemă pentru copiii hongkonghezi, care a devenit foarte populară în internet în 2014. Se presupune că unui copil de 6 ani i-ar lua nu mai mult de 20 de secunde pentru a o rezolva, dar sunt mulți maturi care nu-și pot da seama de rezolvare.
Care număr este ascuns sub mașină?
Rezolvare
Cum se întâmplă în multe cazuri, maturii încearcă căile de rezolvare mult mai complicate, încearcă să găsească o logică, o legitate cu ajutorul căreia ar putea găsi soluția problemei. În realitate, trebuie doar să întoarceți imaginea la 180 de grade și să realizați că e vorba de o numerotare obișnuită a locurilor de parcare.
Un alt tip de matematică
Această sarcină poate fi rezolvată de unii elevi timp de 5—10 minute. Mulți programatori o pot rezolva timp de o oră sau chiar mai mult, iar alții pot cheltui câteva foi de hârtie, fără a găsi în final o soluție.
Rezolvare
Iarăși ne pot da de gol încercările de a găsi căi complicate de rezolvare a problemei, dar nu trebuie să uităm că problemele sunt pentru elevi, unii nu pot realiza operații complicate și nu pot stabili legități matematice. Valoarea din dreapta reprezintă, de fapt, numărul de cerculețe din fiecare șir de numere din stânga. În cifra 9 e un cerculeț, în 8 — 2 cerculețe, în 6 — un cerculeț.
Hanna și bomboanele
În geantă sunt n bomboane. Șase din ele sunt de culoare oranj. Restul sunt de culoare galbenă. Hanna mănâncă o bomboană, fără să se uite de ce culoare e. Pe urmă mai mănâncă una, fără să atragă atenție la culoare. Probabilitatea că a mâncat două bomboane de culoare oranj e ¹⁄₃. Demonstrați că n2−n−90=0.
Rezolvare
Mulți utilizatori de internet nu pot găsi rezolvarea, pentru că încearcă să afle întâi valoarea lui
n, dar acesta nu e un lucru necesar.
Probabilitatea ca Hanna să ia din prima oară o bomboană de culoare oranj e 6/n (în geantă sunt șase bomboane de culoare oranj din totalul de n bomboane). Dacă Hanna a mâncat prima dată o bomboană oranj, probabilitatea ca să mănânce repetat o bomboană oranj e 5/(n−1). Probabilitatea de a mânca două bomboane oranj reprezintă înmulțirea 6/n cu 5/(n−1).
Primim: (6/n)⋅(5/(n−1))=¹⁄₃. Mai departe e destul de simplificat ecuația.
În care direcție merge autobuzul?
E o problemă de logică destul de simplă și destul de răspândită în cărțile de probleme de logică, probleme cu care sunt obișnuiți copiii, dar le dau mare bătaie de cap copiilor.
Deci, în care direcție merge autobuzul?
Rezolvare
Văzând această ilustrație, de multe ori, maturii uită de detalii. Copiii americani, care merg la școală într-un autobuz special, nu au probleme cu această problemă, pentru că știu din care parte se află ușile autobuzului. Copiii înțeleg că în imagine lipsesc ușile, înseamnă că autobuzul merge de la dreapta spre stânga.
Pentru cei răbdători
Conform The Guardian, un învățător dă această problemă elevilor săi de 8 ani și ei se isprăvesc cu ea. Dar maturilor le este greu să rezolve această problemă într-un timp scurt.
Completați căsuțele goale cu cifre de la 1 la 9, astfel ca expresia să fie corectă.
Rezolvare
Cu ajutorul acestei probleme copiii învață ordinea operațiilor de adunare, scădere, înmulțire și împărțire. În acest caz, problema nu are o soluție rapidă și elegantă.
Pentru început, căsuțele trebuiesc completate cu necunoscute:
a + (13⋅b/c) + d + 12⋅e – f – 11 + (g⋅h/i) – 10 = 66
Apoi să fie adusă la următoarea formă:
a + d – f + (13⋅b/c) + 12⋅e + (g⋅h/i) = 87
Copiii, pentru simplificare, presupun că în 13⋅b/c, b trebuie să fie egal cu 2, iar c egal cu 1.
Se primește că a + d – f + 12e + (gh/i) = 61.
Apoi copiii înțeleg că trebuie să scape mai repede de 3,5 și 7, din cauza că încurcă la împărțire și le atribuie valori lui a, d și f.
Ca rezultat: 12e + (gh/i) = 60
Manipulând puțin cu cifrele, putem afla că e = 4, g = 9, h = 8, i = 6.
În acest fel, copiii urmează o cale relativ simplă, pe când maturii nu se așteaptă ca problema și rezolvarea să fie simplă și din această cauză nu se pot isprăvi ușor.