Păpușa Barbie a apărut în 1959 și de atunci a reușit să devină una din cele mai populare păpuși din lume. Cum arăta păpușa în anii ’60, ’70, ’80, ’90?
Primele Barbie aveau părul scurt. Mai târziu părul a început să fie mai lung, iar de-a lungul anilor modelele păpușilor încercau să fie ajustate realităților. Uneori se primeau reușite, alteori modelele nu erau cele mai atrăgătoare. Uneori păpușile reflectau perioada istorică, dar și moda de atunci.
Creatoarea renumitei păpuși Barbie e Ruth Handler. Ea, împreună cu soțul său, Elliot Handler, au lansat compania Mattel, o afacere de producere a ramelor pentru tablouri. Ideea de creare a unei păpuși „mature” pentru copii i-a venit lui Ruth, când a văzut că în jocurile fetiței ei, se bucură de o popularitate mai mare păpușile-adulți, decât păpușile-copii.
De la început, administrația companiei Mattel era destul de sceptică în privința unui posibil succes, dar a hotărât să dea o șansă creatoarei.
Prima păpușă Barbie a fost produsă în două variante: blondă și brunetă, iar prețul unei păpuși era de 3 dolari.
În 1961 pentru Barbie a fost creată păpușa Ken, prietenul acesteia. În 1963 a apărut cea mai bună prietenă — păpușa Midge, în 1964 sora Skipper. Mai târziu au apărut verișoarele și alte prietene. În 2002 Barbie avea deja 6 frați și surori, 31 de prietene.
Începând cu anul 1960 Barbie începe să practice diverse profesiuni. Primele aptitudini ale păpușii se refereau la abilitățile de designer-modelier, cea de cântăreață, apoi de cea de balerină și soră medicală (în 1961), bonă (în 1961), profesoară (1965). Tot în 1965 a apărut prima Barbie în rol de cosmonaut, iar în 1991 a apărut Barbie în rold de candidat la postul de președinte al statului.
Compania Mattel a folosit popularitatea păpușilor pentru a produce mărfuri de cancelarie, haine, desene animate cu Barbie în rolurile principale, reviste. Doar în perioada anilor 2001—2015 au fost create 33 de desene animate cu „participarea” păpușii Barbie.
Începând cu anii ‘1980 Mattel produce și jucării de colecție. Păpușile din aceste serii nu sunt făcute pentru jocuri, căci hainele acestora sunt create de designeri renumiți, iar figurile sunt făcute în baza unor forme speciale, deosebite de cele destinate păpușilor Barbie obișnuite. Plus la asta, prețul unei păpuși de colecție e destul de mare.
Păpușa are un nume deplin, ca și un om obișnuit. Ea se numește Barbara Millicent Roberts. Inițial, conform legendei, ea se trage din orașul fictiv Willows, statul Wisconsin, SUA. Părinții ei se numesc Margaret și George Roberts.
În anii ‘1990 istoria a fost schimbată. Conform acesteia, Barbie s-a născut în New York.
În 1961 Barbie a făcut cunoștință cu Ken (numele deplin al acestuia e Ken Carson). Cei doi au fost împreună timp de peste 40 de ani, deși păpușa Ken era adesea scoasă din producere. În 2004 a fost anunțată despărțirea celor doi, iar doi ani mai târziu cei doi s-au reunit. Cei doi nu sunt căsătoriți.
Păpușa Barbie este deseori criticată, în mare parte învinuirile vin din partea părinților. Aceștia cred că păpușa influențează negativ copiii. Copiii încearcă să fie ca păpușa: să aibă forme ideale ale corpului, să corespundă idealurilor de frumusețe impuse de către compania Mattel. S-a stabilit că proporțiile corpului păpușii nu corespund cu cele a unui om obișnuit; astfel, păpușii îi lipsesc 17—22% de greutate, pentru a fi considerată o copie a unei femei. Mattel a fost nevoită de multe ori să reacționeze la critici și să corecteze figura păpușii. În 1997 compania a schimbat figura păpușii, făcând talia și pieptul mai mari.
Păpușa este învinuită că promovează stereotipuri învechite sau incorecte ce țin de purtarea unei femei. Unele din frazele pe care le spunea păpușa „vorbitoare” apărută pe rafturile magazinelor în 1992 erau: „Avem destulă îmbrăcăminte?”, „Iubesc cumpărăturile!”, „Să organizăm o petrecere!”, „Matematica e un obiect complicat!”. Părinții au considerat aceste fraze inacceptabile pentru copiii săi, căci promovează un spirit de consumator înrăit, o lipsă de stimă față de învățătură.
În multe țări vânzările păpușilor sunt restricționate sau interzise. În 2012 Iran a interzis vânzările, considerând că acestea acționează negativ asupra musulmanilor. În țările musulmane se bucură de succes păpușile altor producători, care sunt produse în corespundere cu valorile și realitățile din aceste țări. În alte țări restricțiile țin de modul de viață american promovat de către păpușă (disctracții, lipsa de griji).
Păpușa Barbie în 2015 pare să fie prietenoasă și frumoasă. Interesant, cum va arăta modelul din 2016?